moshaverrkhob
moshaverrkhob

آگاهي از چند روش تربيتي

قبل از هر چيز لازم است كه در مورد روش هاي تربيتي توضيحاتي ارائه گردد، كه والدين بنا به امكانات، ارزش هاي نظام خانواده، محدوديت هاي اجتماعي و … مي توانند از اين روش ها به دلخواه براي تربيت فرزندان خود استفاده كنند، به طور خلاصه اين روش ها را مورد بررسي قرار مي دهيم.

روش گينات
روش گوردن
روش درايكورز
روش بكر
روش گينات
اين روش كه هدف آن آگاهي كودك از احساساتش در برابر اعضاي خانواده است. از طريق بحث آزاد مي توان به چنين هدفي رسيد. در اين روش اصولي وجود دارد كه رعايت آن ها جهت تربيت كودكي ، مسئول ضرورت تام دارد.
اصل اول: پيام ارسال شده بايد حاكي از احترام و توجه به كودك باشد، بدين معني كه در آن صداقت و احترام متقابل رعايت شود.
اصل دوم: پيامي كه والدين براي كودكان مي فرستند، بايد نحوه انجام ار را دقيقا مشخص كند و ابهامي در آن موجود نباشد اين پيام بايد حاكي از عمل و فعاليت باشد. مثال (زهرا تلويزيون را نگاه نكن به جايش به راديو گوش بده).
اصل سوم: والدين بايد فعاليت و عمل كودك را مورد تشويق و نكوهش قرار دهند و به خصيصه شخصيتي او در اين مورد توجه نكنند و مثلا گفته شود (ليلا تو چقدر ظرف ها را تميز شسته اي و نگويند ليلا تو دختر خوبي هستي).
اصل چهارم: والدين در صورت احساس نگراني از جانب كودكان، بايد فورا و بدون احساس گناه موضوع را با كودك در ميان بگذارند و به بحث و بررسي آن بپردازند.
اصل پنجم: مسئوليت ياد گرفتني و عاملي دروني است و به مرور زمان آموخته مي شود. طرز تلقي و رفتار والدين با كودك در مسئول به بار آمدن كودك نقش بسزائي دارد.
اصل ششم: در داخل خانواده بايد بين افراد خانواده رابطه حسنه و آزاد برقرار باشد و تمام افراد خانواده بتوانند آزادانه عقايد خود را با ديگران در ميان بگذارند، برخي مسائل خصوصي بين پدر و مادر موجود است كه اطلاع از آنها براي كودك ضرورتي ندارد و نبايد با كودك مطرح شود.
اصل هفتم: از كاربرد كلمه «اگر» خود داري شود. اگر حاكي از وجود شك و تردي در توانايي كودك است . در رفتار خود با كودكان نبايد مشروط بود، بلكه بايد به طور قاطع مسائل ضروري با كودك مطرح شوند.
اصل هشتم: منابع ايجاد نگراني در كودك بيشمارند، بايد علل نگراني كودكان كشف شود و براي آنها اقدامات مقتضي به عمل آيد.
اصل نهم: در آموزش مسائل جنسي، بايد كودكان را با واقعيت مواجه كرد و مسائل را به طور جدي مطرح كرد. حتي قبل از تولد كودك دوم بايد كودك اول آماده پذيرش ان شود. مثلا به كودك اول گفته شود به زودي خواهر يا برادري در خانواده متولدخواهد شد و همان طور كه تو را دوست داريم او را نيز دوست خواهيم داشت.
اصل دهم: حسادت كودكان در خانواده بايد به طور مناسب مورد بررسي قرار گيرد وگرنه رفتارهاي نامناسبي نظير خيس كردن رختخواب، راه رفتن در خواب، تعارض را موجب خواهد شد.
روش گوردن:
ايجاد رابطه و تفاهم بين والدين و كودكان، هسته اصلي نظريه گوردن را تشكليل مي دهد. والدين بايد احساسات كودكان را با دقت درك كنند و كودك را تشويق كنند تا درباره عواطف و احساساتش صحبت كند، والدين نيز در بين عقايد و افكار و احساسات خود بهتر است حتي الامكان به طور آشكار بحث كنند زيرا پوشيده نگه داشتن عقايد و احساسات اعضاي خانواده از يكديگر به تشديد تعارض و ناراحتي ها كمك مي كند.
در ارتباط كودك با والدين گوش دادن فعال از اهميت خاصي برخوردار است. والدين بايد قرا گيرند كه به گفتار كودكشان فعالانه گوش دهند، پيام هاي ارسالي بايد حاكي از صداقت و محبت به يكديگر باشد، مذمت كردن كودكان به خاطر اشتباهشان كار پسنديده اي نيست. در ارتباط با كودك توصيه مي شود كه از پيام (من) به جاي پيام (تو) استفاده شود.
والدين بايد اعتماد كودك را جلب كنند و به طريقي با كودك رفتار كنند كه در آن كسي بازنده نشود، همچنين گوردن معتقد است كه با تغيير محيط ، مي توان در رفتار كودك تغييراتي را به وجود آورد. روش گوردن در خانواده هايي كه از آزادي زيادي در روابط افراد حكم فرماست با موفقيت بيشتري اجرا مي شود. در مقابل در خانواده هايي كه با روابط پدرسالاري، اجراي اين روش زياد موفقيت آميز نيست. اين روش در صورتي موفق است كه از سنين اوليه درباره كودكان به مرحله اجرا درآيد.
در روش گوردن به توانايي هاي فكري و تصميم گيري كودكان بيش از حد اعتماد مي شود و به آن ها آزادي زياد اعطا مي شود.


روش درايكوز
الف- كودك به محبت و پذيرش و تائيد والدين نياز دارد و ارضاي اين نيازها در تكوين شخصيت او موثر است. والدين بايد نشان دهند كه به كودك علاقه مندند و به او محبت دارند، كودك همچنين نيازهاي اساسي دارد كه اگر به طور مقبول و اجتماع پسندي آنها ارضا نگردد، به ايجاد خواسته ها و رفتارهاي نامناسب در كودك خواهد شد.
ب- (درايكوز) با تاكيد بر عقايد(آدلر) انسان را موجود اجتماعي مي داند و مقتقد است كه مشكلات انسان زائيده ارتباطات نامناسب اوست و بايد مشكلات در انجمن خانوادگي حل و فصل شوند.
پ- هر كودك فرديت مخصوص به خود را دارد و مقايسه كودكان با يكديگر و ايجاد رقابت هاي نامعقول بين آن ها صحيح به نظر نمي رسد.
ت- به توانايي كودك براي انجام كار بايد اطمينان و اعتماد داشت و به پرورش اعتماد به نفس كودك اقدام كرد. همچنين كودك بايد به خاطر كارهاي مناسبي كه انجام مي دهد مورد توجه و تشويق قرار گيرد، براي ايجاد اعتماد به نفس، بهتر است كه يادگيري ها و پيشرفت هاي كودكان گام به گام انجام پذيرد.
ث- چون كودك معني رفتارهاي كلامي و غيركلامي را به خوبي تشخيص مي دهند، والدين بايد از هر گونه تظاهر خودداري كنند و سعي كنند در مقابل كودك رفتار واقعي خود را نشان دهند.
ج) چون تشويق در فرم گيري رفتار جديد كودك موثر است هميشه مي توان رفتار مثبتي را در كودك جستجو و پيدا كرد و از آن به عنوان عامل مشوق و تقويت كنند رفتارهاي مورد نظر استفاده كرد.مشاوره تربيتي كودك

منبع:كانون مشاوران ايران-آگاهي از چند روش تربيتي

امتیاز:
بازدید: 0
برچسب:
:
[ 1402/2/19  ] [ ۱۸ ] [ moshaverrkhob ] [ ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 0
دیروز : 0
افراد آنلاین : 8
همه : 0
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب